Smutný konec podnikatelského baroka: z někdejší chlouby bohatých rodin se stávají chátrající „domy hrůzy“. Jsou velké, drahé na provoz, není o ně zájem.
Na začátku byl sen jedné generace konečně bydlet v něčem krásnějším a honosnějším, než je stísněný byt v paneláku. 90. léta tuto možnost přinesla. Desetitisíce rodin si na okraji měst postavily vlastní vilu: barevnou, často hystericky načančanou, s pitoreskními ornamenty, velkorysou, megalomanskou. Tyto domy vtiskly českému venkovu podobu, které se začalo říkat podnikatelské baroko.
Po dvaceti letech se však mnozí majitelé probudili ze sna do reality: domy chátrají a těžko se hledá zájemce, který by je chtěl nákladně udržovat a opravovat. Zůstávají prázdné, realitní kanceláře je obtížně prodávají i přes výrazné slevy.
Přispěly k tomu čtyři jevy najednou: stále dražší energie, nechuť dospívajících potomků bydlet v rozlehlé vile s rodiči, rychle stárnoucí druhořadé stavební materiály, které zvyšují náklady na údržbu, a konečně nastupující trend, kdy se lidem přestává líbit v satelitních městečkách, jejichž nezpochybnitelným symbolem podnikatelské baroko je.
Výsledkem je, že majitelé nabízejí vily pod cenou, a stejně se jich velmi těžko zbavují.
Zdroj: http://bydleni.idnes.cz/podnikatelske-baroko-05w-/stavba.aspx?c=A151213_183733_reality_bdp_rez